På Passeig de Gràcia, lidt længere oppe end der hvor Casa Battló ligger, finder man et af de mest spændende af Gaudís byggerier, opført til en af Barcelonas rigmænd kort efter århundredeskiftet. Casa Milà er i dag indrettet til museum og en af etagerne i den gamle lejlighed, det imponerende loftsrum og taget kan besøges.
Bygningen har flere træk til fælles med Casa Batlló. Blandt andet det faktum, at Gaudís ornamenterede stil kommer til udtryk selv på taget af bygningen, og at Gaudí forlader gotikken.
Gaudís Casa Milà fik i perioden flere øgenavne: butterdejskagen, hvepseboet og stenbrudet (La Pedrera). Disse navne er udtryk for, at modernismen som bevægelse så småt begynder at komme i modvin omkring 1910. Modernismens voldsomt ornamenterede stil falder ikke længere i det brede publikums smag og nye tendenser begynder at blive populære inden for arkitekturen.
Inden længe bredte en ny arkitektonisk stil sig: funktionalismen. Denne stod i direkte modsætning til Gaudís modernisme med en moderat brug af ornamentik, brugen af rette linier og med det funktionelle aspekt i bygningen i hovedsædet.